Choć w każdym kraju wygląda inaczej to wszędzie u kursantów wzbudza nerwy. Egzamin na prawo jazdy na Łotwie pod wieloma względami wygląda dość podobnie jak jego polski odpowiednik, ale w niektórych wypadkach wymaga większej wiedzy, oraz zaliczenia niespotykanych u nas ćwiczeń.
Początek
Na Łotwie osoba, która chciałaby rozpocząć starania o pozwolenie na jazdę autem musi mieć ukończone 18 lat i zapisać się do dowolnie wybranej przez siebie szkoły nauki jazdy na kurs. Tam kursant nabywa wiedzę teoretyczną oraz praktyczną, oraz uczy się udzielania pierwszej pomocy. Odpowiednikiem naszych „eLek” są „eMki”, co pochodzi od słowa „mācība” oznaczającego po polsku naukę. Po ukończeniu kursu, przejściu badań i odbyciu kursów pierwszej pomocy kandydat jest gotowy do egzaminu państwowego. W tym celu musi umówić się do najbliższego centrum obsługi klienta CSDD (Dyrekcja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) i ustalić dogodny dla siebie termin.
Teoria
Instruktor Ronalds Burnickis, który w mediach społecznościowych i na swojej stronie burnickis.lv publikuje filmiki oraz informacje mające na celu pomóc kursantom przed egzaminem tłumaczy mi, że egzamin można zdać w 10 łotewskich miastach: Rydze, Jełgawie, Lipawie, Windawie, Rzeżycy (Rēzekne), Talsi, Jēkabpils, Gulbene, Dyneburgu (Daugavpils) oraz Valmierze. Część teoretyczna składa się z 30 pytań na które należy odpowiedzieć w ciągu pół godziny. Można popełnić maksymalnie trzy błędy, większa liczba oblewa test. W przeciwieństwie do Polski ważność zdanej teorii ma swój termin – część praktyczną należy zdać maksymalnie rok od zaliczenia teorii, w przeciwnym razie trzeba zaczynać wszystko od nowa.
Plac
Jednym z większych zaskoczeń jest duża liczba zagadnień związanych z samochodem jaką trzeba znać przed zrobieniem choćby najmniejszego ruchu. Podobnie jak u nas komputer losuje zagadnienie techniczne, które należy wytłumaczyć. Na Łotwie egzaminowana osoba musi umieć odróżnić opony letnie od zimowych, określić jakich aktualnie używa dany pojazd, wyjaśnić jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach i jak je sprawdzić, czy wymienić kolejność prac i środki bezpieczeństwa przy wymianie koła! Ronalds Burnickis wyjaśnia, że na Łotwie egzaminy zdawane są na trzech modelach samochodów: VW Golf VII, Audi A3 oraz BMW 218. Na jednym ze swoich filmików przy robieniu łuków przekazuje wskazówkę swoim widzom, że w trakcie wykonywania manewru mogą wspomagać się… kamerą cofania, czujnikami parkowania czy elektronicznym hamulcem ręcznym! Co ciekawe samochód, egzaminator i ćwiczenia na placu są losowane przez komputer, kursant nie ma na to żadnego wpływu. Egzaminacyjne auta nie posiadają tabliczki „M”. Są oznaczone zielonym paskiem z logo CSDD oraz napisem „egzamin”.
Jednym z bardzo ciekawych zadań na placu manewrowym jest „automat kasowy”. Kursant musi podjechać do słupka z przyciskiem, który imituje automatyczny podajnik biletów parkingowych w Polsce spotykany np. w podziemnych garażach centrów handlowych. Należy podjechać na tyle blisko aby po opuszczeniu szyby bez problemu sięgnąć guzika.
Oprócz „automatu kasowego” komputer losuje jeszcze jedno ćwiczenie do wykonania na placu manewrowym. Jest to albo parkowanie równoległe, albo zadanie podobne do naszego łuku. „Górkę” oraz zawracanie wykonuje się już w warunkach ruchu miejskiego. Na każde z zadań kursant ma dwa podejścia. Kolejna pomyłka bądź stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym powoduje przerwanie egzaminu.
Wyjazd na miasto
Po pomyślnym zaliczeniu manewrów egzaminator CSDD ocenia umiejętności kandydata podczas prowadzenia auta. Zleca on wykonywanie manewrów i je ocenia. Jak tłumaczy Ronalds Burnickis czas jazdy po drogach wynosi około 40 minut. Od 15. sierpnia 2011 egzamin zawiera także bardzo interesujące i wymagające znajomości topografii miasta zadanie – „samodzielną jazdę”. Egzaminator wyznacza punkt docelowy, do którego należy dotrzeć wybraną trasą jadąc przez minimum 5 minut. Po powrocie na plac egzaminator informuje o wyniku egzaminu, którego przebieg jest naturalnie filmowany.
Koszty egzaminu teoretycznego to 12,63 euro, zaś praktycznego 38,52 euro. Możliwe jest zdawanie na pojeździe z automatyczną skrzynią biegów (w prawie jazdy widnieje potem specjalna adnotacja na ten temat), ale wówczas kursanci do dyspozycji mają jedynie BMW 218.
obrazek wyróżniający: CSDD